کد مطلب:224206 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:266

تشکیلات آستان قدس
1- اداره ی دفتر نیابت تولیت به مدیریت آقای هاشم مشرف

2- اداره ی كارگزینی تولیت به مدیریت آقای غلامرضا دفتری

3- اداره ی بازرسی تولیت به مدیریت آقای عبدالله شهدوست (میرزای ناظر)

4- اداره ی حسابداری تولیت به مدیریت آقای فضل الله مؤتمنی

5- اداره كارپردازی تولیت به مدیریت آقای مرتضی مشرف

6- اداره ساختمان تولیت به مدیریت آقای مهندس قهرمانی

7- داره حقوقی و فضائی به كفالت آقای سید علی رضا

8- اداره تشریفات به مدیریت آقای هاشم دولت شاهی

9- اداره ی كتابخانه به مدیریت آقای اكنائی

10- خزانه و موزه ی آستان قدس به مدیریت آقای نظام شهیدی

11- اداره ی كارپردازی بیمارستان شاه رضا به مدیریت آقای مرتضی مشرف

12- اداره بهره برداری و املاك به مدیریت آقای مجتبی نیازی

13- اداره ی آبیاری و ساختمان به مدیریت آقای علی مؤتمن دفتر

14- اداره مستغلات به مدیریت آقای عبدالحسین مجید فیاض

15- اداره ی نظارت و وصول در آمد به كفالت آقای محمود شهپر

16- اداره ی بنگاه نوانخانه و جذامی خانه به مدیریت آقای تقی ملكی

17- بیمارستان منتصریه به مدیریت آقای دكتر طاهرنیا

18- كارپردازی بیمارستان منتصریه به مدیریت آقای هاشم ضمیری

19- پرورشگاه كوه سنگی به مدیریت آقای مهدی یزدانی

20- اداره خدمه به مدیریت آقای حاج احمد فاضل [1] .

بودجه و جمع و خرج آستان قدس رضوی

فواید املاك اجاره خراسان كه به موجب اجاره نامه های رسمی به شركت ها و اشخاص واگذار گردیده و عواید املاك امانی خراسان از قبیل اداره املاك سرخس و دره گز و احمد آباد و الندشت و قوچان و نیشابور و غیره.



[ صفحه 230]



درآمد املاك امانی و اجاره ی رشت و قزوین و تبریز و كرمان و فارس و گروس و ساوه.

درآمد مستغلات شهری و حق الارض اراضی.

درآمد قنوات شهری با حق الشرب آب لوله.

درآمد باغ آبكوه سهام شركت برق.

درآمد باغ ملك آباد سهام شركت معادن خاور.

درآمد باغ الندشت سهام شركت آبیاری.

درآمد باغ احمدآباد و عواید دیگر از قبیل نذور و وجوه تقدیمی زوار و حق العلاج بیمارستان های امام رضا و منتصریه كه از اشخاص دارا و مستطیع اخذ می گردد و همچنین حق الدفن و فروش بلیط موزه.

این عواید كلا در سال از 65 - 000 - 000 ریال الی 70 - 000 - 000 ریال به مرور جمع آوری گردیده و وصول می شود كه من حیث المجموع بودجه جمع آستان قدس رضوی را تشكیل می دهد.

در مقابل بودجه ای معادل همین مبلغ در اول هر سالی تهیه و تنظیم می شود كه پس از توشیح اعلی حضرت همایونی تولیت عظمی به مصرف تشكیلات اداری و بهره برداری و امور خیریه و موقوفات و هزینه بیمارستان ها و بیماران مستمند كه مجانا معالجه می شوند و نوانخانه و جذامی خانه و مهمان خانه و زواری و تعمیر عمارات و ابنیه و هزینه قنائی املاك آستان قدس و ساختمان های مربوطه می رسد به علاوه از همین محل سالیانه مبلغ زیادی به زوار فقیر و بی چیزی كه از اوطان خودشان به قصد زیارت مشرف گردیده و وجوه آن ها به اتمام می رسد و قادر به مراجعت نیستند با تأدیه قیمت بلیط مسافرت و هزینه بین راه تأدیه می شود ضمنا چون اغلب اراضی شهر مشهد جزو املاك آستان قدس می باشد و از چند سال به این طرف برای كمك به اهالی مقداری اراضی خورده خورده به اجاره واگذار شده است لذا عده ی زیادی از این نعمت متنعم و استفاده نموده و با مصرف مختصر هزینه ساختمانی دارای خانه و مسكن شده اند و همین كمك آستان قدس باعث شده است كه بهای اراضی در مشهد چندان ترقی نكرده و معاملات نسبتا محدود بوده و قیمت ها به حال اعتدال باقی مانده است.

در سال 1329 هم كه سیل عظیمی جاری گردیده و مقداری از خانه ها را كه در مسیر بود خراب و ویران نمود و در نتیجه عده زیادی درخیابان تهران و عیدگاه بی خانمان شدند.



[ صفحه 231]



از زمان مغول تا عصر حاضر در اثر سوانح و حوادث جوی و اجتماعی روزگار چندین بار متصرفات آستان قدس رضوی مورد تطمیع دنیاپرستان قرار گرفته و یا تغییر صورت داده شده ولی در پرتو ولایت امام علیه السلام و علاقمندان به او روز افزون، موقوفات و نذورات تزاید یافته هر كس از این آستان چیزی برده به او وفا نكرده بلكه سبب طعن و لعن و بدبختی دنیا و آخرت او شده است و از تقدیمی زائران، خرابی ها جبران و نواقص رفع و بر حوزه ی درآمد آستان رضوی افزوده شده است.

احصائیه ی مستأجرین آستان قدس رضوی

1- مستأجرین مستغلات شهری: 000 / 348 نفر

2- مستأجرین اراضی كه حق الارضی می پردازند 000 / 1740 نفر

3- مستأجرین آب لولد كه حق الشرب می پردازند 000 / 304 نفر

4- مستأجرین املاك مزروعی بالغ بر 000 / 200 نفر

از نظر فراهم ساختن و تأمین آسایش و رفاه عمومی آستان قدس از چندی به این طرف در صدد تهیه ی نقشه ساختمان شهر جدیدی كه با جمیع لوازم و مایحتاج امروزه زندگانی مجهز باشد برآمده كه از اراضی سمت ملك آباد استفاده شود.

به همین مناسبت با شركت های خارجی مذاكره نموده و نقشه ای تهیه شده است كه پس از مطالعه و اصلاحات لازم معمول گردد.

نسبت به آب مشروب شهر مشهد هم كه امر لوله كشی آب به اداره آستان قدس رضوی محول گردیده است تاكنون مذاكرات مفصلی به نماینده شركت های مختلف به عمل آمده و مطالعات لازمه نیز معمول گردید ولی هنوز نتیجه مثبتی به دست نیامده است. چون قضیه ی لوله كشی و تهیه ی آب مشروب برای مشهد از لوازم اولیه و مایحتاج ضروری به شمار می رود و از نظر رعایت اصول بهداشت نهایت درجه اهمیت را در این شهر مقدس برای اهالی و زوار محترم حضرت ثامن الائمه علیه السلام دارد لذا اهالی شهر همگی منتظر اقدامات اساسی آستان قدس رضوی می باشند [2] .



[ صفحه 232]




[1] اين ادارات ثابت ولي متصديان به تعويض نيابت توليت عوض مي شوند چنانچه از سال 1332 در اين تاريخ چند بار عوض شده اند و فعلا اكثر آن ها بازنشسته شده اند.

[2] سالنامه شرق سال 1332 و اطلاعات نگارنده از نزديك بود ولي تا اين سال تغييرات و تحولات بسياري در تشكيلات آن جا رخ داده است.